Jun 13, 2012

Mari belajar memasak Kari Ikan Bawal Emas dengan cara paling mudah..

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera kepada penonton sekalian. Bajet tukang masak. Kasi penampar sikit dengan kuali leper ini orang. Hari tu dah cuba sediakan "Nasi Ambeng". Kali ni aku sediakan menu lain iaitu jeng jeng jeng.. Kari Ikan Bawal Emas. 


Ade sesape tahu ikan bawal emas tu macam mane? Tadi Tok Wan baru je tanye ikan bawal emas tu macam mane. Ikutkan aku pon tak tahu tapi orang yang jual kata gitu, ikut jela kan. Yang aku tahu dia spesies ikan bawal. Haha.

setelah berhempas pulas nk potong jadila gini..punyela keras tulang die..

Bahan-bahan yang aku gunakan sangat simple sebab ibu aku memang ajar aku basic je. Part lain tu selalunye aku yang suke tambah-tambah. Baha-bahannya adalah seperti berikut:


1 ekor ikan bawal emas (lebih kurang 650g)
8 batang bendi
3 biji tomato
2 biji kentang 
Serbuk kari ikan (1 peket kecil)
Air kosong (bergantung pada ikan-agak2 tenggelam sikit)
1 ulas bawang merah
3 biji kecil bawang putih
halia (pandai2 la agak ye-jangan banyak sangat)
minyak masak



kentang n bahan2 yang aku tumbuk segala tak masuk ye
1. Panaskan minyak masak dalam periuk, jangan terlalu banyak . Lebih kurang 3 sudu makan.
2. Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia yang ditumbuk
3. Sehingga bau sudah naik, masukkan serbuk kari yang siap dibancuh dengan air. 
4. Biarkan seketika, gaul sehingga meresap segal.haha
5. Masukkan kentang dahulu supaya dia cepat empuk
6. Masukkan air sedikit dan jangan biarkan air terlalu sedikit. Nanti takut kentang melekat.
7. Apabila sudah mendidih, masukkan ikan dan tuang air kosong sehingga agak-agak ikan tenggelam.Jangan banyak sangat air ye
8. Masukkan garam dan gula secukup rasa
9.. Masukkan tomato dan bendi 
10. Tunggu sehingga ikan benar-benar masak dan sedia untuk dihidang


Tadaa...Sonang ja kan. Aku rasa ada cara yang lebih pro tapi yang ni pun dh buat aku rase slurppp.. Perasan tak tiada santan digunakan? hehe.. Ibu kata ni la stail mamak.. Allahua'alam.

menggelegak dari dalam periuk..yeargh
 Ni percubaan pertama. Aku akan cuba buat untuk kali kedua guna bahan yang lebih mantop lagi. Adeke? hehe

Selamat Mencuba semua.Menu bujang je ni.

No comments:

Post a Comment