May 15, 2011

Anak Ayah@Ibu??

Betul ke anak lelaki selalunye rapat dgn ibu@emak n anak perempuan rapat dgn ayah@abah??Ape yg aku ckp ni berdasarkan pemerhatian yg tidak sebesor mane p0n...tp xleh kate gak..kdg2 tgk anak laki 2 rapat dgn abah@ayah.. n kdg2 rapat dgn dua2... korunk ade jwpn x??

Make bergeraklah aku ke google untuk search perkara yg berkaitan dgn mende ni.. punye jauh perjalanan nk citer sal mende ni..terjumpela satu artikel berkaitan dua perkara yg aku rase ckp untuk bg aku pemahaman tntg musykilah aku ni.. dua perkara itu adelah genetik dan juga didikan..

haaa.. Aku bajet korg mest dh ade idea ckit tang mende ni.. rupenye la kan.. genetik 2 mmg wajibla seorng anak 2 mewarisi dr parent die..contohnya iras muka, warna kulit, n mcm2 lg la...secara tidak disedari anak2 gak mewarisi bukan sekadar zahir shj malah secara batin jgk..mgkn sifat pemarah, lembut, baik hati, garang or else.. sume 2 bleh diwarisi tanpa sedar..tp besenye mak2 or ibu2 yg thu mende nih...mcm ibu aku , ayat die "kakak ni mcm ayah, xnk mengalah..."..hahaha..betul la kate bapak borek anak rintik even aku ckp kt ibu, mane de....hahaha...ibu mencebik je ler bile aku kate g2..

td cite sal genetik..ni citer sal didikan.. anak2 ni lahir dgn zero pengetahuan tntg perangai, sikap or pape yg elok or buruk.. jd ibu bapa ni snanyer die tunjuk kan pd anak2 dlm tingkah laku msg2.. kt sini anak belaja senanye..kt website yg aku bace, die kate anak2 lebih mengambil iktibar melalui penglihatan berbanding mendengar drpd mane2 sumber.. 

Bile aku tulis entry ni terbayng la ibu n ayah aku kt umah 2.. mcm2 la yg aku pk.. smpi kesudah duk sian kt ibu coz die terpakse layan perangai aku yg kdg2 agak melawan ckp..bukan melawan tp nk buktikan yg aku xsalah..

mcm kes pg td..ayah tgk kete myvi aku pnye rim kotor..mmg kete 2 xberbasuh lame dh..mane sempat nk bwk..
Ayah  : Nnt rim ketenye dibasuh..klu x nnt abuk die jd melekat ...
Aku   : Nnt ptg akak balik gombak g basuh..nk vacuum skali
Ayah  : Senang je nk hntr bkedai...bende leh wat sendiri..xpyhla vacuum..bkn kotor sgt..
Aku   : Kotorla...klu x watpe nk bwk basuh n vacuum.. 
Ayah  : sayangla sikit duit 2...

Tym ni aku dh wat muke. bape sgt la harge nk bayar..bukan selalu p0n... ckp mcm aku slalu wat je... bile ckp psl duit, aku mulela nk sentap en..ngengade tol...Bile pk2 balik, bek aku basuh rim ni, kang ayah bising, aku xthu nk ckp pe dah.. aku pn basuh la...tp skali tgk body kete, kotornye..geram aku..lsst2 1 kete aku basuh...masuk2, dpt mesej dr ibu " kak, rim kete nnt basuh ye..nnt ayah bising"... betapa sabonye hati bu kan..pening nk layan aku n ayah aku...aku bls balik " dh basuh kete sekali, len kali akak xmtk dh duit ayah.."..majuk la konon...xsemena2...menangis sendiri aku kt umah 2..rase bersalah dgn ayah n ibu....tym ni ayah n ibu aku g kenduri jemputan..so beria la nanges...dh puas nanges, trus mandi..dh okei lorh...hehehe... nmpk x disitu kedegilan yg aku warisi dr ayah..perangai ibu, aku xthu ape yg aku ikut..huhu...

ape pn..kakak saaaaaaayang sgt ayah n ibu...err..n adik busuk..hahahaha


No comments:

Post a Comment