May 7, 2011

tak dgr khutbah, dpt solat pon jadila...

Entry kali ini ditulis dek kerana melihat fenomena dan aksi2 manusia"lelaki muslim" yg diberi keistimewaan berpeluang utk menunaikan solat jumaat.. nape aku ckp istimewa?? sbb lelaki cina atau india xdpt pon peluang ni.. 



Semalam aku half day keje dgn niat utk menyetelkan urusan di mahalah(mcm asrama).. jam mase tu 12.30pm..since lapo trosla mencr kedai mkn.. mkn punye mkn tgk kt tb1 dh nk start solat jumaat..

Fenomena pertama, aku dh kelam kabut mkn...xkunyah pon...mkn pki telan je...knp aku yg kelam kabut?? sbb buah hati aku nk kene solat la kan??"dh nk solatla...yana plak yg kelam kabut,tp ade org laki len br nk mkn"..die(buah hati) senyap..."dh jom"..i2 je die ckp..hurm..biorle..die nk carik masjid, instinct die kate ade masjid dekat2 cni..yg kitorng taw ade masjid xdela jauh sgt...alhamdulillah, mmg dekat...sampai2, khutbah br dimulakan...kt tgh2 jln 2 jgk aku suh die turun n aku 2kar seat la.."xpe2,awk g dulu..pape nnt msg"..alhamdulillah, sempat...aku p0n tr0s drive cr tmpt nk park kete..baeknye tmpt..redup je..cuaca tym 2 mmg panas..

Fenomena kedua,, dh masuk khutbah yg kedua...masih ade yg br brjln ke masjid..BERJALAN hokey, bukan berlari...xpulak ko kesah panas ke x..xreti ke 2khutbah is syarat sah solat jumaat...aku musykil snanyer..dh lame...dek kerana tgk rmi yg ambil ringan tang mende nih..jd doubt ngan solat jumaat yg aku blaja dulu..

Fenomena ketiga, lg dasyat nih...lalu lah seorg lelaki berpakaian sederhan memakai t shirt n suar jeans berjalan lenggang lenggok smbil melihat suasana di tengah hari yg terik la ye...lepas 2 kete depan aku park, die patah balik...okey...aku berkerut..tym 2 nk hbs dh solat jumaat...muke yakin je die berjalan 2..aku mula la nk tafsir bnd xelok kan...

Fenomena keempat..xlame lps laki 2 patah balik,ade pakcik ni plak berjalan..Allah, alhamdulillah jgk la die lari..lmbt agknye...adoyai...patutnye, die lg aware dgn mende nih dr org muda..ntahla, die ter "overslept" kot...even bekerja pn, tetap hukum wajib menunaikan solat jumaat.. meh aku kongsi dgn ape yg aku bace ek..
Nabi SAW bersabda,”Solat Jumaat adalah hak yang wajib ke atas setiap Muslim dalam sesuatu jemaah, kecuali empat orang : hamba, perempuan, kanak-kanak dan orang sakit.”  
 
Fenomena terakhir, remaja lelaki ni menunggang motor berdua...elok dh nk kejar solat tp last2 aku tgk die wat aksi rempit jer...erm,die ngah "uzur" agknyer..mgkn aku cume pompuan yg xsolat jumaat n pndi tgk je..tp aku sentiase observe n pk smpi pelik sgt nape mcm ni..bukan 1 tmpt, tp byk tmpt... bile dh berjalan kaki untuk ke masjid, lg byk pahala yg dikutip berbanding yg naik motor ataw kete...ckp tgh panas lak 2..tp xdimanfaatkan bile berjalan lmbt walhal solat hmpir pn hbs.. ntahla..semoga kelak kaum yg diwajibkan solat jumaat ni lbh berusaha untuk mendekati waktu jumaat dgn lbh cpt dr skrg..

Allahu aa'lam..



  

No comments:

Post a Comment