Oct 28, 2011

Sakit Segala..

Ha, thu ke sakit segala tu hape?? sakit sume2..sume bende nk sakit..sakit kaki, sakit tgn, sakit pew0t, sakit kapla, sakit tekak n sakit dalaman..haiyoo... cengeng sungguh badan ye..

Alangkah malunya bila hamba Allah yg sarat dengan dosa ni mengeluh dgn kesakitan.. Serba salah bila terkeluar keluhan dari mulut sendiri ni.. Sedaya upaya dikuatkan hati utk sabar dan elak dari timbul perasaan marah atau yg sewaktu dengannya.. 

Ada yg menyebut, ujian itu adalah asam garam kehidupan..kalau dlm masakan takde garam, memang tak tahula ape rasekan.. samela macam kehidupan kita ni, mestila ada ujian yg diberikan utk kita..bukan utk melemahkan seseorng tetapi ujian inilah yg akan menguatkan diri kita untuk hadapi dugaan pada masa akn datang. 

Berapa banyak nikmat yg Allah turunkan pada kita tp hanya dugaan yg diberi dalam beberapa tahun pn dh mengeluh.. Macam aku ni, Allah bagi nikmat hidup je dh dekat 23 tahun.. 


2 baru nikmat hidup, nikmat sihat, makan, minum, pakaian, keperluan, kasih sayang ibu ayah, nikmat pendengaran, penglihatan, sume 2...berapa ko nk bayar?? xmampunye... banyak sgt nikmat yg Allah dh beri.. Tapi bile ujian yg Allah turunkan di saat2 aku nk habis blaja ni, aku dh mengeluh.. Migrain mmg migrain, tp bukan xleh tahan p0n.. 

Aku petik dari sebuah laman sesawang ni...

Dalam al-Quran Allah SWT berfirman :

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta." (29:2-3)
Tengoklah, Allah turunkan ayat bahawa Allah akan uji hamba-hamba-Nya yang beriman. Semakin beriman, semakin berat Allah SWT berikan ujian. Allah SWT mahu lihat benarkah kita betul-betul beriman pada-Nya. Tapi kita????aku refer pada diri sendiril la ye..
Sedangkan Nabi Muhammad SAW pun diuji, inikan pula hamba-Nya yang sering lakukan dosa. Ingat, ujian yang kita alami adalah kafarah dosa-dosa kecil yang telah kita lakukan. Sepatutnya kita gembira sebab Allah SWT mahu hapuskan dosa-dosa kecil kita. Bukankah itu satu nikmat?
Tidak kiralah seberat manapun ujian Allah SWT, laluilah dengan tenang dan tabah. Jika kita redha Allah SWT itu Tuhan kita dan Nabi Muhammad SAW pula rasul kita, mengapa Qada' dan Qadar-Nya kita tidak boleh terima?
Sangat2 malu kan bila baca...apa yg aaku tulis ni sekadar peringatan untuk diri aku sendiri.. Hanya ingin berkongsi dgn kawan2 lain jugak.. 
Entry yg lepas, aku ada ceritakan tentang wasiat nabi supaya jangan marah kan?? oleh kerana wasiat tu, aku sedaya upaya utk elak dr timbul perasaan marah.. tp pada tempatla kan.. klu perlu aku akan tegur dgn cara yg paling elok dan molek skali...kan bagus...anak sapa nih..ok, same2 kita ambil iktibar daripada entry kali ni ye..

No comments:

Post a Comment